Hoe werkt het overstappen van energieleverancier?

Vergelijk eerst alle energieprijzen
   
* Vul uw postcode en uw energieverbruik op jaarbasis in.
   
* Gebruik eventueel de filter-opties voor uw voorkeur (Bijvoorbeeld: Grijs/Groen, Flexibel/Vast, 1 jaar contract e.d.).
   
* Kies uit de verschillende energietarieven het contract dat u het meest geschikt lijkt en voor u het voordeligst is.



Uw overstap van energieleverancier aanmelden
   
* Vul het overstapformulier in
   
* Bevestig uw overstap

Wat gebeurt er na uw aanmelding bij de nieuwe energiemaatschappij?
   
* Uw aanmelding wordt verzonden naar uw nieuwe energieleverancier.
   
* Hiermee wordt u klant bij het leveranciersbedrijf van uw keuze en
   
* geeft u toestemming om een switchverzoek in te dienen bij de regionale netbeheerder van energie.
   
* Uw nieuwe energieleverancier regelt vervolgens de overstap met de regionale netbeheerder en uw vorige leverancier van gas en energie.
   
* Energieleveranciers hanteren verschillende regels omtrent de invulling van de meters. Bij de ene kan men de meterstanden direct invullen, bij andere krijgt men hier later bericht over. Noteer in ieder geval de meterstanden zelf ook. In sommige gevallen worden uw meterstanden geschat aan de hand van het historisch verbruik van uw gas en energie. In dit geval hoeft u dus geen meterstand in te vullen. Wij raden u aan de meterstanden zelf ook te noteren en controleren (bv. een keer per kwartaal).



Tips voor het overstappen van energieleverancier
Behalve een andere energierekening van uw nieuwe leverancier verandert er niets (geen andere kabels in het huis, geen nieuwe stopcontacten) als u overstapt. Er zijn nog wel een aantal andere punten van belang bij het overstappen:
    •    Soms wijkt het historisch verbruik af van uw werkelijk (persoonlijke) energieverbruik. De nieuwe leverancier stuurt dan mogelijk een hogere voorschotnota (die afwijkend is van het maandbedrag dat op Energienotas.nl berekend wordt). In dat geval kunt u na 2 maanden het werkelijke verbruik doorgeven en het bedrag op uw voorschotnota daarop afstemmen.
 
    •    Als uw lopende contract nog niet beëindigd kan worden (bv. door een vooraf overeengekomen looptijd) kan het zijn dat de huidige energieleverancier een opzegvergoeding/boete eist. De meeste energieleveranciers zijn vrij laks of soepel met deze boetes, sommige zijn echter ook zeer alert en sturen u direct een boete bij voortijdige contractbreuk. Deze energieleveranciers volgen een zogenaamd boeteregime, daarover valt hier te lezen. Het belangrijkste advies dat valt te geven luidt: zorg dat je weet wanneer je oude contract afloopt en switch per vervaldatum. Als de vervaldatum in de toekomst ligt kun je eenvoudig een reminder instellen via onze handige energiecontract wizard. Als je het niet weet, het kostenvoordeel van switchen weegt vaak op tegen een eventuele boete.
    •    De nieuwe energieleverancier hanteert het leveranciersmodel wel of niet. Het leveranciersmodel houdt in dat een klant van de energieleverancier een nota krijgt voor de leveringskosten en voor de transportkosten. De klant krijgt dan één nota. Dit betekent dat jouw leverancier de transportkosten int voor de netbeheerder. Als je nieuwe leverancier dus geen leveranciersmodel hanteert kun je verschillende nota`s voor energie (levering en transport) krijgen. Op zich maakt het geen verschil, maar de meeste mensen vinden het overzichtelijker en gemakkelijk om één nota te ontvangen.